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Staatliche Graphische Sammlung München / Pinakothek der Moderne. Network of Graphic Art Collections

Outer view of the Pinakothek der Moderne

  • Kunstareal
  • Art

Contact

Barer Straße 40
80333 München

(Verwaltung): Tel. 0
http://www.sgsm.eu
info@sgsm.eu

Gallery Hours

Di.-So. 10.00-18.00, Do. -20.00 Studiensaal (Katharina-von-Bora-Str. 10, 80333 München): Di. 10.00–13.00 und 14.00–17.00, Do. 10.00–13.00 und 14.00–18.00, Fr. 10.00–12.30
accessible with help

Its holdings of more than 50,000 drawings and 350,000 prints cover every period from the 13th century to the present day. Special focuses are the single leaf woodcuts and engravings of the 15th century, early German drawings and prints of the Dürer period, Italian Renaissance drawings, and Netherlandish prints of the 16th and 17th centuries. The highlights also include German drawings of the Baroque period and the 19th century, especially from the artists circle patronized by King Ludwig I of Bavaria, and the renowned holdings of German art of the second half of the 19th century. Key examples of Classical Modernism and major works by international artists and printmakers from the postwar period to the present day form an emphasis of recent acquisition policy, resulting in important holdings of contemporary art that bolster the museum's international reputation.

The origins of the collection go back to 1758, when the Cabinet of Engravings and Drawings was founded at Mannheim Castle by Prince Elector Carl Theodor of the Palatinate. The collection moved to Munich shortly before the year 1800. Its holdings experienced a considerable expansion during the period of secularization.
The study room and depots of the Graphische Sammlung are located at Katharina-von-Bora-Strasse 10. Changing exhibitions are held in its spaces at the Pinakothek der Moderne on Barer Strasse 40.

Staatliche Graphische Sammlung München / Pinakothek der Moderne
MISSING. Franz Marc's The Tower of Blue Horses
09.03.2017 - 05.06.2017

Scarcely any other masterpiece in the modernist tradition has as tumultuous a story as the painting ‘The Tower of Blue Horses’ (1913) by Franz Marc. Its alternating presence in Munich and Berlin made it a link between the two art capitals; repeatedly almost destroyed, saved, and preserved again, it ultimately vanished without a trace after the Second World War. The question still remains: Where is ‘The Tower of Blue Horses’ today – as a painting, as a memory, as a remote totemic object? – a speculative question now posed by a group of contemporary artists in Berlin and Munich. Their works, created exclusively for this investigative exhibition project, examine the image’s mythology (not least against the background of the surviving Munich study) and trace the unbroken fascination it holds. The artists present their results in two parallel exhibitions in Berlin and Munich that function as an invitation to keep the discourse about the mystery of this iconic painting going.

Staatliche Graphische Sammlung München / Pinakothek der Moderne
Lob der Linie: Verneinung und Verneigung
07.04.2017 - 30.06.2017

"Die Linie ordnet die ganze Welt, doch sie selbst ist unablässig Frage", so der Münchner Künstler Bernhard Haupeltshofer über seine Arbeiten, die im H-TEAM e.V. zu sehen sind. Bernhard Haupeltshofer arbeitet mit dem Mittel der Verdoppelung: die erste vom Graphit tastend gezogene Linie wird von weißer Kreide wiederholt; es entstehen minimal-malerische Grau-Effekte. Daneben wird - durch das zweite Weiß der Kreide - die Zeichnung dem ersten (Grund-) Weiß des Papiers in einem meditativen Akt zurückgegeben. Im zweiten Genre der Tuschezeichnungen zeigt sich eine andere Verdoppelung: zwei ABCs der Linien führen ein Gespräch miteinander. Die Zeichnung, die zuerst entsteht, und die Schrift (als Gedicht, Zitat, Meditation). Diese "Blätter" konfrontieren, ergänzen oder vermischen zwei Linien-Sprachen. Die Zeichnung "verneint" die starre Linie des Buchstabens und "verneigt" sich vor der Schrift (Poesie). Bernhard Haupeltshofer sagt: "Vielleicht bin ich nur Briefträger zwischen Schrift und Linie - und umgekehrt".

Staatliche Graphische Sammlung München / Pinakothek der Moderne
Boxenstop I - Studierende der Akademie der Bildenden Künste München zu Gast
10.06.2017 - 25.06.2017

Mit BOXENSTOP I realisiert die Staatliche Graphische Sammlung München in Kooperation mit den Druckgraphischen Werkstätten der Akademie der Bildenden Künste München erstmals ein Ausstellungsprojekt, das exklusiv für den Vitrinengang in der Pinakothek der Moderne konzipiert ist. Vorausgegangen war ein Wettbewerb, bei dem aus 60 Vorschlägen 12 künstlerische Positionen juriert wurden. Mit großem Elan haben die jungen Künstler die Vitrinen in Besitz genommen und auf vielfältige Weise den Ort in ihren Werken aufgegriffen, ausgereizt oder hinterfragt. Das Ausstellungsprojekt gibt ihnen die Möglichkeit, die eigenen künstlerischen Mittel über den akademischen Kontext hinaus zu reflektieren und einem größeren Publikum zu präsentieren.

Staatliche Graphische Sammlung München / Pinakothek der Moderne
Lucas van Leyden - Master of printmaking
29.06.2017 - 24.09.2017

Together with Albrecht Dürer and Marcantonio Raimondi, Lucas van Leyden is the most famous engraver of the Renaissance. Art theoretician Karel van Mander wrote in 1604 that the artist, a child prodigy born in Leiden, Holland, had already made his first dated engraving at the age of 14. The exhibition presents a rich selection of around 100 prints from the holdings of the Staatliche Graphische Sammlung in Munich. They make Lucas van Leyden’s artistic process transparent and offer profound insight into his visual world. He is known for his delicate engraving technique: the subtle gradations of grey with which he produced spatial depth and atmospheric mood fascinated fellow artists and collectors early on, including Rembrandt. And even today his imaginative storytelling – through original interpretations of traditional themes as well as new and unconventional subjects – can cast a spell on the viewer.

Staatliche Graphische Sammlung München / Pinakothek der Moderne
Thea Djordjadze
19.10.2017 - 14.01.2018

The young Georgian artist Thea Djordjadze (b. 1971) has attracted much attention in the international art scene in recent years with her subtle site-specific installations. She will realize an installation in the galleries of the Staatliche Graphische Sammlung in Munich that will set selected prints from the collection in dialogue with her sculptural objects, marking a first in her career. This allows her to open new spaces for viewers to take up varied viewpoints and fresh perspectives on classic works on paper.

Angebote des Museumspädagogischen Zentrums (MPZ)
Familien- und Ferienaktionen, Geburtstage für Kinder und Jugendliche im Museum, Veröffentlichungen, Programme für Klassen aller Schularten und Jahrgangsstufen und Kindertagesstätten, Fortbildungen

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